perjantai 19. syyskuuta 2014

Veitsi vedessä

Polanskin komea Veitsi vedessä mustavalkoinen 1960-luvun esikoiselokuva ei kulu katselussa. Siinä on hyvinkin Christopher Leen tavalla yrmeä vanhempi aviomies, joka on lähtenyt nuorikkonsa kanssa viikonloppupurjehdukselle. Polanskin visiot liittyvät aina selkeästi veteen… Tästä klassikosta tullee kolmiodraama kun aikansa kiusattuaan aviomies päättää ottaa liftarin mukaansa. Miksi? vanhempi mies haluaa ehkä leveillä vauraudellaan ja veneilytaidoillaan köyhemmälle ja nuoremmalle liftarille. Kyseessä on jatkuva, rasittava kilpailu, ja mies haluaa nöyryyttää liftaria. Samantapaista oli myös Lahjakas herra Ripley –dekkarin filmatisoinnissa, juuri 1950-luuvun lopun versiossa Kuuma aurinko. Veitsi vedessä filkassa tullee rankkasade – ja kolmiodraaman henkilöt siirtyvät ahtaisiin sisätiloihin – mies haluaa välttämättä kuunnella radiosta sietämätöntä nyrkkeilyottelua. 
Polanskin raivostuttava nonsense Cul-de-sac eli Umpikuja päästää absurdoinnin kunnolla irti, eikä missään ole päätä eikä häntää. Tällaista olisi mukava improvisoida puoli pulloa Calvadosin nauttimisen jälkeen. Yhtä kaikki se tapahtuu eristetyllä saarella, jonne ei haluta ganstereita…
Polanskin hyytävä Rosemaryn painajainen sisältää tärkeimmässä kohdassaan painajaisjakson, joka tapahtuu huvijahdilla…




 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti