Polanskin komea Veitsi vedessä mustavalkoinen 1960-luvun esikoiselokuva ei kulu katselussa. Siinä on hyvinkin Christopher Leen
tavalla yrmeä vanhempi aviomies, joka on lähtenyt nuorikkonsa kanssa
viikonloppupurjehdukselle. Polanskin visiot liittyvät aina selkeästi
veteen… Tästä klassikosta tullee kolmiodraama kun aikansa kiusattuaan
aviomies päättää ottaa liftarin mukaansa. Miksi? vanhempi mies haluaa
ehkä leveillä vauraudellaan ja veneilytaidoillaan köyhemmälle ja
nuoremmalle liftarille. Kyseessä on jatkuva, rasittava kilpailu, ja mies
haluaa nöyryyttää liftaria. Samantapaista oli myös Lahjakas herra Ripley –dekkarin filmatisoinnissa, juuri 1950-luuvun lopun versiossa Kuuma aurinko. Veitsi vedessä
filkassa tullee rankkasade – ja kolmiodraaman henkilöt siirtyvät
ahtaisiin sisätiloihin – mies haluaa välttämättä kuunnella radiosta
sietämätöntä nyrkkeilyottelua.
Polanskin raivostuttava nonsense Cul-de-sac eli Umpikuja päästää
absurdoinnin kunnolla irti, eikä missään ole päätä eikä häntää.
Tällaista olisi mukava improvisoida puoli pulloa Calvadosin nauttimisen
jälkeen. Yhtä kaikki se tapahtuu eristetyllä saarella, jonne ei haluta
ganstereita…
Polanskin hyytävä Rosemaryn painajainen sisältää tärkeimmässä kohdassaan painajaisjakson, joka tapahtuu huvijahdilla…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti